'World Anchor Persistence' een grensverleggende functie van VisionOS waar niemand het over heeft
VisionOS heeft straks de mogelijkheid om automatisch en vrijwel naadloos ruimtes te herkennen en exact te weten wat je daar hebt achtergelaten. Je kan je virtuele Lego dus altijd op dezelfde plek neerleggen en je filmscherm altijd op dezelfde plek neerzetten.
Uiteraard krijgen de apps geschreven voor VisionOS die gebruikt kunnen worden op de Apple Vision Pro de meeste aandacht. Er worden al steeds meer apps aangekondigd waarover later meer. Maar wat ik een interessante functie binnen VisionOS vind is de 'World Anchor Persistence' functie.
Dat klinkt spannend maar eigenlijk is het heel eenvoudig uit te leggen. Als je een virtueel item neerlegt in VisonOS dan blijft het daar liggen tot je het weghaalt. Precies vergelijkbaar met de fysieke wereld dus.
Ruim je Lego virtuele op!
Stel je voor dat je op de bank zit met de Apple Vision Pro en je bent iets aan het bouwen in een virtuele Lego app. Vervolgens wordt er aangebeld en doe je dus de Vision Pro af want je wil de persoon aan de deur niet laten schrikken met een paar virtual eyes... Je vergeet wat je aan het doen was dus ga je niet verder, maar je hebt het Lego bouwwerk op de bank laten liggen. Open je de volgende dag je Lego app op de Vision Pro en ga je naar de bank, dan ligt dat bouwwerk nog steeds op dezelfde plek waar je het hebt laten liggen.
VisionOS weet dus waar je bent in welke 'wereld' en legt een 'anker' dat je daar iets hebt laten liggen. Neem je de Apple Vision Pro dus mee naar je werk en gebruik je daar drie schermen voor, dan kan je die schermen daar 'neerzetten' zodat als je weer terug bent op je werkplek dat ze daar nog staan.
Concept is niet nieuw
Deze functie is niet uniek, maar het lijkt erop dat Apple deze functie in VisionOS naadloos heeft proberen te maken. Daarmee herkent VisionOS automatisch iedere omgeving waar je de Vision Pro gebruikt en laat de verankerde items daar direct zien.
Een voorbeeld hoe dit werkt op de Playstation VR is om iedere keer weer de kamer in zijn geheel te scannen waarna je dit kan doen, verander je dan van kamer dan moet dat proces weer opnieuw. VisionOS zou de nieuwe omgeving herkennen en weten of hier ook virtuele elementen zijn die 'zijn blijven liggen'.
Ook Meta heeft over een vergelijkbare functie nagedacht en eerste concepten getoond tijdens Oculus Connect, alleen is het nog niet in de productie software van Meta verschenen (net zoals het toevoegen als benen in de Metaverse...).
WWDC 2023
Apple heeft deze functie tijdens de WWDC 2023 laten zien in een presentatie (zie bovenstaand) maar we moeten nog zien hoe dit wordt geïmplementeerd door de verschillende apps. Het opent nieuwe mogelijkheden voor apps om interessante functies mee te bouwen.